Graduate Notice

제목[수강] 2019학년도 2학기 수강신청 안내2019-08-16 10:21
작성자

일반대학원 2019학년도 2학기 수강신청 안내

 

l. 수강신청 및 정정기간

1. 수강신청 기간 : 2019819() 10:00 ~ 821() 17:00

2. 수강신청 정정기간: 201996() 10:00 ~ 99() 17:00

 

. 수강신청 방법

1. 수강신청 전용URL: http://sugang.korea.ac.kr/graduate/ 접속

대학원(일반대학원), 학기(2R)로 선택하여 수강신청 하시기 바랍니다.

2. 연구지도 수강신청: 연구지도는 반드시 구분에 따라 매학기 수강신청하여야 합니다.

< “연구지도과목 신청구분 >

. 재학생: 연구지도 DKK500-분반

. KIST학연산협동과정생, 바이오마이크로시스템기술협동과정생,

과학기술학협동과정생(2학기생 이상)2과목(1학점) 신청

: 연구지도1 DKK510-분반, 연구지도2 DKK520-분반

. 수료연구생: 수료연구지도 DKK600-분반

수료연구생은 지도학점만 수강신청 가능(교과목 이수불가)하며, 분반은 자동생성되므로 학수번호(DKK600)만 입력하면 됨

 

. 수강신청 확인

1. 지도교수와 학과주임의 지도를 받아 수강신청(전산입력)을 한 후, 수강 신청한 과목을 반드시 포탈-수업-수강신청내역조회에서 확인하고, 정정사항이 있을 경우 정정기간 내에 정정하여야 합니다.

신입생 포탈사용은 92일부터 가능

2. 수강신청 정정기간 이후 수강 신청한 교과목이 폐강되는 경우에는 소속학과행정실에서 수강 신청한 과목을 정정하시기 바랍니다.

3. 수강신청 정정기간 이후에는 수강신청 및 변경 또는 포기할 수 없습니다.

 

. 수강 신청 시 유의사항

1. 수강신청 전산입력은 반드시 본인이 하여야 합니다.

2. 수강신청 및 수강신청 정정기간 중 수강신청을 못한 학생은 어떠한 경우라도 수강신청을 할 수 없으므로 필히 유의하여야 합니다.

3. 수강신청을 종료한 후, 본인이 신청한 과목과 동일하게 입력되었는지 수강신청 조회화면에서 반드시 확인(출력) 하여야 합니다.

4. 복학예정자도 기간 중에 수강신청을 하시기 바랍니다. 또한 반드시 복학신청 절차를 거쳐야 수강신청이 인정됩니다.

5. 수강신청은 수강하고자 하는 교과목의 학수번호를 정확히 확인하여 입력하시기 바랍니다.

학수번호를 잘못 입력하였거나 수강신청 하지 않은 과목은 어떠한 경우라도 성적을 인정받지 못합니다.

6. 대학원생은 재수강을 할 수 없으며, 재수강한 교과목은 중복수강으로 간주하여 학점으로 인정받지 못합니다.

다만, 과락(F학점)의 경우 수강이 가능함.

7. 포탈시스템학적/졸업성적사항-성적조회에서 기 이수한 성적을 열람하실 수 있습니다.

8. 연구지도(DKK500) 학점은 재학 중 전공학점 외에 매학기 2학점씩을 신청하여 4학기 간 총 8학점을 취득하여야 합니다. 잘못 입력된 경우 정정하시기 바랍니다.

9. 과학기술학협동과정 2학기생 이상, KIST학연산협동과정생, 바이오마이크로시스템기술협동과정생은 2인 지도교수제 시행에 따라 연구지도 수강신청을 DKK510(연구지도1)DKK520(연구지도2) 2과목 모두 필히 신청해야 합니다.

10. 매학기 연구지도를 제외한 교과학점은 12학점까지 수강 신청할 수 있으며, 선수과목(2009학번까지 대상) 또는 지도교수지정과목(2010학번부터대상)을 포함할 경우 15학점까지 신청할 수 있습니다.

11. 지정된 선수과목 또는 지도교수지정과목이 아닌 학부과목을 수강 신청 시 성적이 인정되지 않습니다. 또한 지도교수지정과목(선수과목)은 취득 시 전공학점에 포함되지 않고 성적표에 따로 표기됩니다.

12. 2008학년도 1학기부터 박사과정에 한해 예비교수자 과정을 개설하여 운영하고 있습니다.

(CTL810-00/인원제한 20)

13. 어떠한 경우라도 동일교과목 또는 유사교과목을 중복 수강하여 취득한 학점은 인정되지 않습니다. 또한 석사과정 시 이수한 과목을 박사과정에서 중복 이수할 수 없습니다.

14. 선수과목 또는 지도교수지정과목 수강자는 학부 시간표를 참고하여 교과목번호를 정확히 입력하여 주시고, 수강신청 시 이수구분(선수 또는 지도교수지정과목)을 명확히 표기하여 주시기 바랍니다. <대학원과목 포함 15학점 이내>

15. 수강 신청한 교과목의 이수구분(전공, 연구지도, 지도교수지정과목)을 명확히 표기하여야 합니다. 이수구분 잘못으로 학점에 가산되지 않아 불이익을 받을 수 있습니다.

16. 교시별 강의시간을 참고하시기 바랍니다(서울캠퍼스)

강의시간 (서울캠퍼스)

1교시 9:00-10:15 2교시 10:30-11:45 3교시 12:00-12:50 4교시 13:00-13:50

5교시 14:00-15:15 6교시 15:30-16:45 7교시 17:00-17:50 8교시 18:00-18:50

강의시간 (세종캠퍼스)

1교시 9:00-09:50 2교시 10:00-10:50 3교시 11:00-11:50 4교시 12:00-12:50

5교시 13:00-13:50 6교시 14:00-14:50 7교시 15:00-15:50 8교시 16:00-16:50

휴식시간 : 75분 수업은 15, 50분 수업은 10분으로 함.

17. 수업시간 및 강의 장소는 사정에 의하여 변경될 수 있습니다.

18. 수강신청에 따른 문의사항은 소속학과행정실,

시스템상의 문제는 정보전산처(3290-4175)로 문의하시기 바랍니다.

. 국내학술교류 협정에 따른 학점교류 대학원은 경희대학교, 과학기술연합대학원대학교, 서울대학교, 서울시립대학교, 서울여자대학교, 숙명여자대학교, 연세대학교, 한국과학기술원(KAIST), 국방대학교, 한국외국어대학교, 덕성여자대학교, 한국학중앙연구원한국학대학원, 성균관대학교, 한양대학교, 울산대학교 등 15개교이며, 교류대학원 시간표는 교류대학의 홈페이지를 참고하시기 바랍니다.

(교류대학원 수학신청 안내는 포탈 공지사항에 별도 공지)

대학원학칙 일반대학원 시행세칙 제9장 제1(국내대학 교환학생) 참조

 

VI. 교내의 전문대학원 간 학점교류는 전공과 관련된 과목을 6학점까지 수강할 수 있습니다.

(특수대학원은 수강불가)

, 학점인정 범위 내에서 수강가능하며, 전공과 관련이 없는 어학과목 등은 신청이 불가능합니다.

1. 수강신청방법: 수강신청 기간 중 본인의 수강신청 입력과 함께 소속학과행정실로 학점인정 여부를 확인한다.

2. 학점인정: 전공과목으로 인정되며 총 인정학점은 수료에 필요한 최저학점의 1/2까지 인정함 (, 총 인정학점은 학칙에 기재된 학점인정을 모두 포함하여 수료에 필요한 최저학점의 1/2을 초과할 수 없음)

 

VII. 외국인 대상 한국어 교과목 개설 운영

1. 수강 대상: 외국인 대학원 신입생 및 재학생을 대상으로 개설

2. 수강신청방법: 수강신청기간 또는 정정기간에 희망자에 한하여 개인별 수강신청하며, 전공학점으로는 인정되지 않습니다. 분반이 변경된 경우 수강신청 정정기간에 수강정정 하시면 됩니다. (문의: 외국어교육센터 02-3290-1453)

3. 서울캠퍼스 개설과목 및 분반 수 (학수번호/분반/학점 및 시간 수)

. IFLS 108-50 / 한국어 초급(3학점 6시간)

. IFLS 110-50 / 한국어 중급(3학점 6시간)

4. 학점(시간): 학부의 한국어 강좌와 동일하게 3학점 6시간으로 개설

5. 분반처리 방법(절차): 25명을 기준으로 하며, 30명 초과 시에 분반할 수 있음

    (수강신청이 끝난 후 1주차 수업시간에 레벨테스트를 시행하고 분반 함)

6. 수업 시간은 월, , , 목요일 19시부터 2015(75)

7. 졸업자격 외국어시험(한국어) 면제 인정 불가

8. 세종캠퍼스 개설과목 및 분반수 (세종교양교육원 별도운영 *문의: 044-860-1901)

 

KUPID: http://portal.korea.ac.kr - Single-ID 신청

대학원 모든 공지안내: http://graduate.korea.ac.kr


-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Course Registration Guideline

for 2019 Spring Semester of Graduate School

 

l. The Period of Registration and Add/drop

1. Registration: 10:00 AM, 19 Feb.(Tue) ~ 5:00 PM, 21 Feb. (Thu), 2019

2. Add/drop : 10:00 AM, 8 Mar.(Fri) ~ 5:00 PM, 11 Mar.(Mon), 2019

 

. How to Register

1. Access to exclusive URL for course registration(http://sugang.korea.ac.kr/graduate/),

and then choose 'Graduate School' and '1st Semester'.

2. Guidance of Research: Guidance of Research should be chosen every semester according to the below division.

<Division of 'Guidance of Research'>

(1) Current Students: DKK500-division (Title: Guidance of Research)

(2) Graduate Students in KIST Academy Research Industry Collaboration Program, Program in Biomicrosystem Engineering, and those who are in the 2nd or above semester of Science and Technology Studies : DKK510 for Research of Guidance 1, and DKK520 for Research of Guidance 2, 1 credit per each course

(3) Completed research graduate students: DKK-600 (Title: Tutorial Research after Completion of Course Work)

Except for Guidance of Research credits, students who completed course works are not allowed to take other courses

 

. The Confirmation of Course Register

1. After finishing online registration under the guidance of advisor and the head of the department, please confirm your courses at KUPID - Information Depot - Course Information - Course Registration. If any problems, then you must correct them within the period of add/drop. (New students will be able to access to KUPID after the beginning of the semester.)

2. If your course is closed after the period of add/drop, you can change your courses at the academic affairs office of your college.

3. You are not allowed to register, add and drop courses after the period of add/drop.

 

IV. Caution for Course Registration

1. Online registration must be done by him/herself.

2. Please be aware that any opportunities to register will not be given to those who did not complete the process during the period of registration and add/drop.

3. After finishing course registration, you must check (or print) the screen at KUPID whether the courses were correctly input or not.

4. Those who will return to the graduate school are expected to finish their registration in the given period. Also, the registration will be officially approved after finishing your application process to return to the school.

5. Please accurately check the academic number of courses you intend to undertake. If the course is not officially registered due to any reason such as putting a wrong number, it will not be acknowledged without any exception.

6. Graduate students are not allowed to retake the same course previously taken. If do so, the course will be seen as duplicate and cannot be officially acknowledged. You can only retake the course if you had a failing mark before.

7. You can review your results at 'Information Depot' section of the KUPID system.

8. Aside from major courses, every student has to apply for Guidance of Research (DKK500), 2 credits in each semester, so that you must acquire total 8 credits for 4 semesters. Please check whether the course is automatically registered, and change it only if it is incorrect.

9. Graduate students in KIST Academy Research Industry Collaboration Program, Program in Biomicrosystem Engineering, and those who are in the 2nd or above semester of Science and Technology Studies have to apply for both DKK510(Guidance of Research 1) and DKK520(Guidance of Research 2) complying to their 'double-advisor system'.

10. Maximum limit of applied credits per semester is up to 12, and it can be 15 if including prerequisite courses (Eligible for school year's students before 2010) or advisor designated courses (Eligible for school year's students after 2010). (Excluding credits of Guidance of Research).

11. If you take any non-prerequisite courses from the undergraduate level, the credit will not be acknowledged. Prerequisite or advisor designated courses are not included in your major courses, and will be marked on your report card as elective courses.

12. As from the first semester in the year 2008, 'professional development in teaching' is open for doctorate candidates, so please apply for it if interested. (20 students in CTL810-00 course)

13. If you retake the same course or a retroactive course, the credit will not be acknowledged in any case. In addition, students in Ph. D. course are not allowed to register again any class completed in his or her Master course.

14. If taking a prerequisite course or an advisor designated course, please input the correct course number referring to undergraduate timetable, and clearly put the course as 'prerequisite' or 'advisor designated course'.

<Within 15 credits including graduate courses>

15. Please note that course classifications (major, prerequisite, guidance of research and advisor designated course) must be correct. You may be disadvantaged if the credit is not acknowledged by incorrect input.

16. The length of class period

Anam Campus

1st Period: 9:00~10:15 (75 Min.) 2nd Period: 10:30~11:45 (75 Min.)

3rd Period: 12:00~12:50 (50 Min.) 4th Period: 13:00~13:50 (50 Min.)

5th Period: 14:00~15:15 (75 Min.) 6th Period: 15:30-16:45 (75 Min.)

7th Period: 17:00~17:50 (50 Min.) 8th Period: 18:00~18:50 (50 Min.)

Sejong Campus

1st Period: 9:00~ 9:50 (50 Min.) 2nd Period: 10:00~10:50 (50 Min.)

3rd Period: 11:00~11:50 (50 Min.) 4th Period: 12:00~12:50 (50 Min.)

5th Period: 13:00~13:50 (50 Min.) 6th Period: 14:00-14:50 (50 Min.)

7th Period: 15:00~15:50 (50 Min.) 8th Period: 16:00~16:50 (50 Min.)

Break time: 15 minutes after 75 minute class, 10 minutes after 50 minute class

17. Time and place of course can be changed depending on the circumstances.

18. If you have any questions about course registration, please contact to the academic affairs team of your college, or to the Office of Information Technology and Service(3290-4175) if there is problems in registration system.

 

V. According to domestic academic exchange program, you can cross-register at total 15 institutes including Kyung Hee University, University of Science and Technology, Seoul National University, University of Seoul, Seoul Women's University, Sookmyung Women's University, Yonsei University, Korea Advanced Institute of Science and Technology (KAIST), Korea National Defense University, Hankuk University of Foreign Studies, Duksung Women's University, The Academy of Korean Studies, Sungkyunkwan University, Hanyang University and University of Ulsan.

Please check the timetable on their own homepages. A guide to Academic Exchange Program will be posted on the notice board of KUPID.

Please refer to Chapter 4 of the General Graduate School Rules for Operation

(School Regulations for Graduate Schools).

 

VI. In the case of specialized graduate school of Korea University, you can apply for Graduate School of International Studies, Graduate School of Information Protection Studies, Green School, Medical School, Graduate School of Convergence Information Technology, Graduate School of Information Management and Security.

It is allowed to take maximum of 6 credits of courses relevant to your major. (You can only take them within the range of credit acknowledgement, and you are not allowed to apply for courses not associated with your major, such as language courses.)

1. Register: In the period of course registration, you must complete your online registration, and fill out and submit a 'request form of exchange program of exchange program in the university' to the academic affair team of your college with permission from your advisor and head of department.

2. Credit Acknowledgement: It is acknowledged as major course, and total amount of acknowledged credit cannot exceed a half of minimum credit required for completion.

(However, total amount of acknowledged credit including any case of credit acknowledgement listed on 'Constitution of the Graduate' cannot exceed a half of minimum credit required for completion.)

 

VII. Korean Language Program for International Graduate Students

1. Applicant: Any international students of Graduate School excluding undergraduate students

2. Course Registration: On-line registration should be completed by each applicant during the period of registration or add/drop. The credits from this program are not included in major credits, and students are required to change his/her class numbers during the period of add/drop if the class is divided. <Inquiry: KU Foreign Language Center (02-3290-1453)>

3. Classes in Seoul Campus (Course Number/Number of Class/Credit(Hours))

(1) IFLS 108-50/ 한국어 초급(BEGINNER'S KOREAN I)/ 3credits (6hours)

(2) IFLS 110-50/ 한국어 중급(INTERMEDIATE KOREAN I)/ 3credits (6hours)

4. Credit (Hours): 3credits (6hours)

5. Division of Classes (Procedure): Quota for a division is set to 25 students per one class, and the class can be divided if the number of students exceeds 30. (Placement test will be conducted during the first week after course registration. Classes will be divided after approval of the application for course division.)

6. Classes will be offered on Monday, Tuesday, Wednesday and Thursday from 7:00 to 8:15 PM (75minutes) in Woodang Hall.

7. This Korean Language program is not considered as a way to pass the Korean Language Examination for graduation of Graduate School.

8. Classes in Sejong Campus (Course Number/Number of Class/Credit(Hours))

(1) SLSC 221-00/ 한국어초급1(BEGINNER'S KOREAN I)/ 3credits (3hours)

(2) SLSC 222-00/ 한국어초급2(BEGINNER'S KOREAN II)/ 3credits (3hours)

<Inquiry: Sejong Institute for General Education (044-860-1901)>

 

. Korean Language Program for Qualification of Degree Dissertation(foreign language examination - Korean/English)

1. Applicant: Students who enrolled

* excluding students who completed course and students on a leave of absence

2. Course Registration: On-line registration should be completed by each applicant during the period of registration or add/drop.

3. Classes in Seoul Campus

(1) GRA500/ 공통영어(KOREAN)/ 3credits / 50students

(2) GRA600/ 공통한국어(ENGLISH)/ 3credits / 20students

4. Students who have acquired a grade of B can be qualified for degree dissertation.

 

 

You can apply your Single ID at KUPID: http://portal.korea.ac.kr

Any notice from the Graduate School: http://graduate.korea.ac.kr